Ludger Vollmer | Frühlings Erwachen
Dramaturgie
Angela Beuerle
Dramaturge
Origin:
Freiburg im Breisgau, Germany
Studies:
Musicology, German and Scandinavian Studies, University of Hamburg; doctorate (Dr. phil.) with a thesis on medieval language theory
Career stages:
Freelance dramaturge for music theatre (since 2014), teaching at the theatre academy of the HfMT Hamburg (since 2014), dramaturge for music theatre at Staatstheater Stuttgart (2006-2014), freelance artistic participation at Hamburgische Staatsoper, Ruhrtriennale (until 2006); publishes regularly in the fields of opera, concert, music and literature
Cooperations:
Peter Konwitschny, La fura dels baus, Joachim Schlömer, Igor Bauersima, Yona Kim, Thomas Bischoff, Markus Dietz, Calixto Bieito, Andrea Moses, Jossi Wieler/Sergio Morabito, Lydia Steier, Philipp Himmelmann, u. a.
Musiktheaterpädagogik
Eva Binkle
Music theatre pedagogue
Birthplace:
Saarbrücken, Germany
Studies:
Studies of orchestral music with main subject oboe at the Musikhochschule Saarbrücken, master studies of music mediation and concert pedagogy at the Hochschule für Musik in Detmold, advanced training in musical-scenic interpretation with Rainer O. Brinkmann at the Staatsoper in Berlin
Relation to the Hamburg State Opera:
Musical Theatre and Concert Pedagogue at the Hamburg State Opera since 2015
Career stages:
Oboist, music theater pedagogue at the Saarland State Theater (2013 to 2015).
Lecturer at the Hamburg University of Music and Theatre, jury member project funding for independent performing arts area children's and youth theater (KiJu)
Kinderchor
Mitglieder des The Young ClassX Ensembles
Ob mit dem Felix Mendelssohn Jugendorchester in der Elbphilharmonie, im Zuhause des Bundespräsidenten auf Schloss Bellevue oder zusammen mit der Staatsoper Hamburg in Shanghai – das The Young ClassX Ensemble ist in Hamburg und über die Grenzen der Hansestadt unterwegs.
In dem Jugendchor sind besonders engagierte und begabte Sänger:innen der von The Young ClassX in Hamburg geförderten Schulchöre. In diesem Rahmen können Jugendliche des Vereins ihre Fähigkeiten noch weiter ausbauen. Bei den intensiven Chorproben unter der Leitung von Michael Zlanabitnig entstehen neben dem gemeinsamen Singen auch Freundschaften, die weit über die Musik und Stadtbezirke hinausgehen. Zusätzlich werden die Schüler:innen in Einzelstunden von der Gesangspädagogin Nina Lahme geschult. Die Angebote sind für die Beteiligten kostenlos.
Seit der Gründung vor zehn Jahren, setzt sich der Verein unter anderem für eine breitere Chorlandschaft in enger Kooperation mit der Behörde für Schule und Berufsbildung an Hamburger Schulen ein. Inzwischen sind über 50 Chöre in allen Klassenstufen und Himmelsrichtungen der Hansestadt dabei und verfolgen dort das Gründungsziel von The Young ClassX: Die Begeisterung für Musik in Kindern und Jugendlichen zu wecken und zu fördern.
The Young ClassX ist eine Initiative der Otto Group und des Ensembles Salut Salon.
More about Mitglieder des The Young ClassX Ensembles
photo: Michaela Kuhn
Orchester
Philharmonisches Staatsorchester Hamburg
Orchestra
The Philharmonic State Orchestra is Hamburg’s largest and oldest orchestra, looking back on many years of musical history. When the “Philharmonic Orchestra” and the “Orchestra of the Hamburg Municipal Theatre” merged in 1934, two tradition-steeped orchestras combined. Philharmonic concerts have been performed in Hamburg since 1828, artists such as Clara Schumann, Franz Liszt and Johannes Brahms being regular guests of the Philharmonic Society. The history of the opera company goes back even further: Hamburg has been home to musical theatre since 1678, even if a regular opera or theatre orchestra was only formed later. To this day, the Philharmonic State Orchestra has embodied the sound of the Hansa City, a concert and opera orchestra in one.
During its long history, the orchestra encountered great artist personalities. Apart from composers of the 18th, 19th and 20th centuries, such as Telemann, Tchaikovsky, Strauss, Mahler, Prokofiev and Stravinsky, since the 20th century chief conductors such as Karl Muck, Joseph Keilberth, Eugen Jochum, Wolfgang Sawallisch, Horst Stein, Aldo Ceccato, Christoph von Dohnányi, Gerd Albrecht, Ingo Metzmacher and Simone Young have shaped the orchestra’s sound. Renowned conductors of the pre-war era such as Otto Klemperer, Wilhelm Furtwängler, Bruno Walter, Karl Böhm and Hans Schmidt-Isserstedt gave brilliant performances, as did outstanding conductors of our times: suffice it to mention Christian Thielemann, Semyon Bychkov, Kirill Petrenko, Adam Fischer and Sir Roger Norrington.
Starting with the 2015/2016 season, Kent Nagano has taken on the position of Hamburg’s General Music Director and Chief Conductor of the Philharmonic State Orchestra and the Hamburg State Opera and since June 2023 also its honorary conductor. In his first season Kent Nagano initiated a new project, the Philharmonic Academy, focusing on experimentation and chamber music. In 2016, Nagano and the Philharmonic toured South America, followed by concert tours to Spain and Japan in 2019, and in the spring of 2023, the Philharmonic State Orchestra made its debut at New York's Carnegie Hall under his direction, which was acclaimed by audiences and the press. Since 2017 Kent Nagano and the Philharmonic State Orchestra have continued the traditional Philharmonic Concerts at the new Elbphilharmonie, for which they commissioned Jörg Widmann to compose the oratorio ARCHE, which was given its world premiere during the hall’s opening festivities. The concert recording has been released by ECM, for which Widmann received the OPUS KLASSIK as Composer of the Year 2019, and ARCHE was performed again in 2023 to great acclaim.
The Philharmonic State Orchestra offers approximately 35 concerts per season and performs more than 240 performances per year at the Hamburg State Opera and the Hamburg Ballet John Neumeier, making it Hamburg’s busiest orchestra. The stylistic bandwidth covered by the 140 musicians, ranging from historically informed performance practice to contemporary works and including concert, opera and ballet repertoire, is unique throughout Germany. Chamber Music has a long tradition at the Philharmonic State Orchestra: what began in 1929 with a concert series for chamber orchestra has been continued since 1968 by a series of chamber music only.
In 2008 Simone Young and the Philharmonic State Orchestra won the Brahms Award of the Schleswig-Holstein Brahms Society. The orchestra has recorded the complete Ring by Wagner as well as the complete symphonies of Johannes Brahms and Anton Bruckner – the latter in the rarely-performed original versions – as well as works by Mahler, Hindemith and Berg, and has released DVDs of opera and ballet productions by Hosokawa, Offenbach, Reimann, Auerbach, J.S. Bach, Puccini, Poulenc and Weber.
The members of the Philharmonic State Orchestra feel equally beholden to Hamburg’s musical tradition and responsible for the city’s artistic future. Since 1978 the musicians have been participating in education programmes in Hamburg’s schools. Today, the orchestra maintains a broad education programme, including school and kindergarten visits, patronage for music projects, introductory events for children and family concerts. The orchestra’s own academy prepares young musicians for their professional careers. The Philharmonic’s musicians thereby make an equally enjoyable and valuable contribution to tomorrow’s music education in the music metropolis of Hamburg.
More about Philharmonisches Staatsorchester Hamburg
photo: Foto: Felix Broede
Orchester
Felix Mendelssohn Jugendorchester
Orchester
Das Felix Mendelssohn Jugendorchester gehört mit über 100 Mitglieder im Alter zwischen 10 und 27 Jahren zu den größten Jugendsinfonieorchestern in Deutschland. Seit seiner Gründung im Jahr 1973 durch Rainer Holdhoff konnte das Orchester in Konzertsälen wie dem Mozarteum Salzburg, der Halle aux Grains in Toulouse oder dem Dvořák und Smetana Saal in Prag ein nationales und internationales Publikum begeistern. Im Januar 2017 hatte das Orchester die Ehre, als erstes Jugendensemble im Großen Saal der neu eröffneten Elbphilharmonie zu spielen. Im selbigen Jahr erhielt das MJO zudem den Europäischen Nachwuchsorchesterpreis. Namhafte Dirigenten wie Christoph von Dohnányi, Kent Nagano, Sir Jeffrey Tate, Ion Marin, Guy Braunstein, John Axelrod, Robert Trevino und Eivind Gullberg Jensen probten bereits mit dem Felix Mendelssohn Jugendorchester, das seit der Spielzeit 2013/2014 Patenorchester der Symphoniker Hamburg ist. Künstlerischer Leiter ist seit 2003 Prof. Clemens Malich.
Nach langjähriger Zusammenarbeit ist das Felix Mendelssohn Jugendorchester seit 2013 in der Trägerschaft von The Young ClassX. Viele Mitglieder des Orchesters unterrichten als Assistant Coaches im Instrumentalmodul der Musikinitiative und geben ihre Begeisterung für klassische Musik an junge Stipendiat*innen weiter.
Der musikalische Schwerpunkt dieses Klangkörpers liegt auf Werken aus der Romantik bis in die Moderne sowie auf „großen“ Solowerken. Solist*innen, die bereits mit dem MJO auftraten, waren neben jungen Talenten des Orchesters u.a. auch Künstler*innen wie Jan Vogler und Johannes Moser.
photo: Jon Trachsel